Sista veckan på semester

Ja den där semestern gick så klart alldeles för fort. Den sista veckan har det blivit mycket häst. Förra veckan var en gammal ridkompis med Maria till stallet. Vi rid tillsammans när vi var mellan 12-16 tror jag och henne föräldrar bor granne med Maria. Hon red Tibra och Maria gick upp på berget. Hanna fick även prova Guffi i paddocken sedan när vi kom tillbaka och han uppförde sig ypperligt. Tror hon gillade honom, men vi brukade gilla samma hästar.
 
Vi har myst, smörjt, sprungit runt i paddocken osv. Testade även att vara i rundkorallen utan bootsen bak. Inga problem faktiskt, så när man är riktigt lat kan man vara där. Igår var det tävling så jag var där och fotade. Det var väldigt mycket lättare med min nya kamera som faktiskt hänger med i det höga tempot.
 
Idag hade jag en riktigt heldag istället. Var ute till 8 och tog in Guffi då hovslagaren skulle kolla och kolla bakhovarna. Och vet ni vem som kommer emot mig i hagen och går hela vägen fram till mig? Jo Puffe! Hovarna hade gått sönder lite och behövde filas lite på, men annars såg allt bra ut. Skodde om honom fram också. Sen hade vi en lite vilopaus ute men gräsätning och insmörjning innan Maria kom så vi kunde rida ut. Båda hästarna var lite motvilliga att gå iväg idag, men Guffi tog modet till sig och gick första nästan hela tiden tills vi vände hemåt igen. När vi kom upp på berget ville han gärna galoppera, så det fick han göra och vilken galopp han bjöd på! Han brukar sakta driv framåt när man är ute och han inte har någon framåt, men idag hade han det. Bärig, stor galopp i ett lugnt tempo. Åh så härligt det var!
 
Efter ridturen blev det sov- och fikapaus innan veterinären kom och kollade Guffis tänder. Det var alldeles för länge sedan det gjorde så det var på tiden. Nerdrogad stod han ganska snällt, förutom när han la all tyngd bakåt och drog med sig alla grejer. Han hade några få hakar men inget stort, men däremot foderinpackningar som orsakat lite inflammation. Han har tydligen lika mycket plats mellan sina tänder som matte har, så jag vet hur det känns. Hon tyckte att jag skulle kolla tänderna med 4-6 månaders mellanrum, så nu får jag väl sköta mig helt enkelt. Hon var väldigt noggrann och det tog över en timme innan hon var klar, men då är det ordentligt gjort. Guffi fick vakta medans jag åkte hem vid 15 för då var jag utsvulten, men jag hann inte få klar maten innan han vaknat till i stallet så jag fick åka ut igen efter en timme. Då var han pigg och gnäggade när jag rusade in i stallet. Himlen hade öppnat sig och släppte ner de största vattendropparna jag varit med om. Och glad blev han när han fick komma ut igen till sina vänner och min mage gjorde ett glädjeskutt när jag äntligen fick äta min middag med balkongodlad gurka och tomat till. Mums!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0