Evelinalektion på väg till alperna

Här sitter jag på Arlanda halv 6 en lördag morgon. Om några timmar går min flyg på vägen ner till Italien och alperna. Jag ska åka skidor i en hel vecka och bara ha trevligt med en del av familjen. Det är helt rätt tidpunkt att åka bort, det är mycket på jobbet och kämpigt, så det ska blir väldigt skönt att vara ledig. Men jag saknar Guffi redan!
 
Vi hade lektion för Evelina i torsdagskväll. Jag red i onsdags också och då kändes det inte så bra, jag var nog inte riktigt i nuet och red ordentligt så det blev lite halvdant alltihopa. Men lektionen med Evelina gick riktigt bra. Vi började som vanligt på volt och böja runt skänkeln, flytta ut bogen, i trav och sedan skritt. Vi började spåna på om Guffi är överkänlig mot vänster skänkel och döv för höger. Hmm.. ja det kan vara både och. I vänster varv drar han sig utåt och det är inte lätt att svänga mjukt åt vänster. Han blir styv och stel och går emot. I höger varv är det inte problem att hålla volten och han känns avslappnad, men han reagerar inte riktigt på min skänkel så fort som jag skulle vilja. Han flyttar men det går som trögt och jag får jobba mig svettig.
 
Efter det tog vi tag i tölten. Jag började med öppnor i skritt efter spåret och gjorde sedan töltövergångar. La in längre sträckor då och då och det kändes helt okej. Då satte Evelina lite press på oss och hjälpte mig fortsätta rida tölt. Jag fegar lite och tar ner till skritt innan han ramlar ner i trav, för att han helt enkelt inte ska ramla ner i trav och där har vi fastnat. Så jag fick fortsätta rida, hålla om med skänklarna, upp med överkroppen, komma ihåg att röra på fingrarna och halvhalter halvhalter halvhalten. Och tro på tusen, vi kunde ju! Han gick riktigt riktigt bra och vi avslutade med den bästa hörnpasseringen jag någonsin gjort i tölt. Den var helt perfekt! Enligt mig iallafall. Det ska nog bli ordning på den där gångarten någon gång.
 
Så fort jag tog av sadeln inne i stallet efteråt kände hur jag redan började sakna min fluff innan jag ens var på väg att släppa ut honom i hagen och åka hem. Det är jobbigt när jag vet att jag inte får träffa honom på en vecka! Nu  ska jag äta vad jag tror blir min första frukost idag och försöka fördriva tiden på bästa sätt. Det blev inte många minuters sömn på bussen hit så det blir en lång dag och resa det här.
 
Bild från förra året

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0