Evelinalektioner

Igår kväll drog vi igång med lektioner för Evelina igen som vi gjorde i höstas. Varannan torsdag kommer hon att komma 6 gånger. Och det gick jättebra! Guffi har vant sig vid tystheten och snön, nästan, skrittade förbi en häst han blev räd för för den hördes inte i förväg, men annars var det inga problem. Han kändes avslappnad!
 
Vi fick börja med skänkelvikningar, åt ena hållet längst ungefär halva långsidan, på mitten vända runt, inte bara flytta bakdelen utan även bogen och sen skänkelvikning tillbaka åt andra hållet och vända i hörnet och tillbaka igen. Alltså skänkelvikning fram och tillbaka. Åt höger drog han iväg lite, min höger hand var ute och for så när jag fick ordning på den fick jag mer ordning på Guffi. Åt vänster var det lite trögare men gick det också.
 
Sen blev det trav på volt alla tre tillsammans. Evelina pratade om att rida lätt och sitta ner i rätt del av stegen men hon sa aldrig något till mig så jag antar att jag gör rätt ändå. Jag fick fokusera på att rida mot himlen, sträcka på mig och påbörja att få Guffi att höja nacken lite. Nu vet han och kan lång låg, det har jag tjatat om i flera år nu så det han har lärt sig. Evelina ville att vi skulle ta nästa steg och få honom mer bärig, komma upp lite med nacken och därmed få in bakbenen och jobba mer med dom. Några korta bitar hände det grejer och vi fick till några steg i taget. Men det kändes väldigt bra. Han frågade några gånger om han skulle ta galopp när jag la till skänkeln för att böja honom i bålen, men han gick aldrig upp i galopp. Den där frågan var något nytt, så har han inte gjort förut vilket jag ser som ett framsteg. Vi avslutade med något ännu jobbigare, skänkelvikning i trav. Det var besvärligt, men vi fick till det någolunda tillslut i båda varven. Guffi skulle som vanligt inte gå från paddocken.
Bella som äger Isold var tvungen att jobba så jag fick rida Isold åt henne om jag ville, jag tackar inte nej till att rida andra hästar. Jag kanske är lite dum i huvudet, men jag kastar mig upp på vilken häst som helst utan problem, men min egen häst oroar jag mig lite mer för. Isold var inte alls som jag trodde. Vi fick göra samma övningar förutom att vi tog skänkelvikningarna i tölt på slutet. Skänkelvikning i skritt gick lite trögt först innan hon förstod vad jag vill, antingen for hon iväg eller tjurade ihop och stelnade. Traven gick riktigt bra, hon har gärna huvudet högt och rusar på, men ajg behövde bara rida lätt i ett lugnt tempo så längde hon sig genom hela kroppen och jobbade med ryggen. Skänkelvikning i tölt gick riktigt bra, trodde inte alls det skulle gå bra. Han blandade in en hel del olika takter, men mest var det passtakt och när vi kom ut på rakt spår efter skänkelvikningen flöt hon på i ren tölt. Hon hade dock samma problem som Guffi, att hon ramlar ner i trav när hon blir ren och slappnar av men hon var inte lika snabb på det som Guffi är så jag hann fånga upp henne de flesta gånger. Guffi har jag fortfarande inte lärt mig när det kommer, det säger bara poff så är det trav. Hon var en rolig häst, man fick jobba hårt och verkligen rida men hon kändes ändå positiv till arbetet.
 
Guffi och Isold i höstas

Kommentarer
Postat av: Fia - hippologstudent

Kul att lektionerna kickat igång igen, så bra med kontinuitet också :)

Svar: Ja, det är jättebra att hon kommer varannan vecka så man faktiskt tränar på saker. Annars glömmer man lätt bort och fortsätter i samma gamla dåliga spår :)
guffiframidfelli.blogg.se

2016-01-22 @ 23:22:05 / URL: http://meistaraverk.blogg.se
Postat av: Jenny

Både kul och lärorikt att rida någon annans häst. Det låter ju som att du fick en del att bita i, och det är ju då man lär sig som mest, tycker jag.

Jag är precis tvärt om gällande andra hästar, mina egna kan ha vilka fanstyg som helst för sig, det spelar ingen roll, men andras vill jag inte rida ens om de är små änglar. :P

Svar: För några år sedan red jag rätt många olika hästar hela tiden och det saknar jag. Man lär sig väldigt mycket, så det är nog därför jag aldrig säger nej och bara sitter upp och rider. Jag tänker inte på vad som kan hända som jag gör med Guffi, men honom är jag så medveten om vad han kan hitta på att jag nog hela tiden egentligen tänker på. Förutom när vi rider för Evelina, då får jag fokusera så mycket på mig själv att jag glömmer bort allt det där :)
guffiframidfelli.blogg.se

2016-01-24 @ 16:12:18 / URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0