Sagohästen

I onsdags var det riktigt kallt ute och jag har inte klätt på mig tillräckligt, så den korta stunden jag red tappade jag känseln i låren och fick skutta upp till stallet efteråt för att få tillbaka någon sorts normal kroppstemperatur. Själva ridningen gick bra och han börjat vända och svarar väldigt bra på halv halter och riktiga halter. Även från trav och tölt stannar han ovanligt fort för att vara honom med ganska små hjälper. Tölten kändes riktigt bra och traven lite ojämn, men det kan bero på att jag tappat känseln i benen när vi väl travade. Han fick sedan gå ut utan huvan, eksemtäcket för fortfarande på. Det har varit minusgrader på nätterna ett tag men nu har det blivit varme igen så jag vågar inte chansa än.
 
I torsdags kom Anna ut och masserade Tibra och Guffi. Hon tyckte Guffi såg fantastiskt fin ut i kroppen, blank päls med sitt eget fett, manen har blivit lång och ganska tjock för att vara den här tiden på året. Han har aldrig haft så lång lugg en höst som han har nu. Han hade en liten låsning i bäckenet på vänster sida som gjort att han tyckt det varit jobbigt att böja sig åt höger, men inget stort. Hon tyckte vi ska fortsätta som vi gör för allt såg så bra ut. Hon hjälpte mig också att raspa lite på bakhovarna, jag har inte riktigt vågat ta så mycket så tån hade blivit lite långt. Hon tyckte även hovarna såg bra ut annars och att han ska ha tåkappor när han väl ska skos igen. Att Guffi kommit ur sitt skal och verkligen visar vem han är påtalade hon flera gånger om och tyckte det var så roligt. Hon har känt att han hållt tillbaka tidigare, men nu var allt framme och han släppte in henne. En sån sagohäst säger hon alltid om honom. Det är så roligt att se när hon jobbar med honom, han visar var han vill ha henne och sneglar på mig lite då och då. Han känns så lugn och trygg i sig själv nu, och med Anna blir man så lugn själv och kan slappna av. Det tog bara 19 år för honom att komma hit, men det har det varit värt. Vi pratade också en del om MSM som jag gett Guffi i i år nu. MSM är svavel som hjälper hela kroppen att ta upp alla andra viktiga ämnen och använda dom. Nu har det här varit en väldigt bra och torr sommar men förhoppningsvis hjälper även detta honom med eksemen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0